Nieuwbouwwoning gekocht? Let op de 5% regeling bij oplevering!

Nieuwbouwwoning gekocht? Let op de 5% regeling bij oplevering!

Gaat binnenkort jouw nieuwbouwwoning opgeleverd worden? Dan ga je te maken krijgen met de 5% regeling bij oplevering nieuwbouw. Deze regeling is onlangs aangepast.

Kopers van een nieuwbouwwoning let op de 5% regeling bij oplevering

Hoe werkt de 5% regeling?

De 5% regeling is een wettelijk recht van de koper. Het is als het ware een stok achter de deur bij de aannemer zodat een nieuwbouwwoning correct en volgens afspraken opgeleverd wordt. Dit percentage van de aandeelsom wordt, voor de duur van 3 maanden, gestort in een depot bij de notaris en pas uitgekeerd bij herstel van eventuele geconstateerde gebreken.

Geen herstel na 3 maanden?

Indien de aannemer de gebreken niet herstelt binnen drie maanden dan mag je na deze maanden een bepaald bedrag in het depot houden. Dit bedrag moet in ‘redelijke verhouding’ staan tot de aanwezige gebreken. Stel hiervan altijd je notaris op de hoogte!

Wat is er veranderd ten aanzien van deze regeling?

Huidige regeling: Heb je als koper binnen drie maanden na oplevering geen melding gedaan van gebreken bij de notaris? Dan zal de notaris na het verstrijken van de driemaandstermijn overgaan tot het uitkeren van het depot aan de aannemer. Je dient dus zelf het initiatief te nemen om te voorkomen dat dit bedrag vroegtijdig wordt uitgekeerd.

Nieuwe regeling: Vanaf 1 januari 2021 is de aannemer verplicht om op enig moment (tussen één en twee maanden na de oplevering) de koper te berichten dat de driemaandstermijn verloopt. Een kopie van die brief dient aan de notaris te worden verzonden. Dit betekent meer administratieve taken voor de aannemer. Indien de notaris geen kopie van de brief heeft ontvangen, mag deze na het verstrijken van de termijn het depot bedrag niet uitkeren. Ook al maakt de koper geen gebruik van het opschortingsrecht.

U overweegt een woning of grond aan te kopen of te verkopen en u zoekt een sparringpartner die u van advies voorziet en met een juridische bril over uw schouder meekijkt? Bij Metis Notarissen zorgen wij ervoor dat u geen spijt krijgt van uw aan-/verkoop. Neem contact met ons op voor meer info of een vrijblijvende afspraak.



Uw notaris online, stel hier uw vraag!

Stel hier gratis uw juridische vraag en ontvang binnen 24 uur een antwoord.*

Contactformulier - chat

*U ontvangt gedurende de werkweek binnen 24 uur een antwoord van één van onze specialisten.

Ook Metis Notarissen wil graag de richtlijnen van RIVM volgen om verdere verspreiding van het Corona-virus te voorkomen.

Alle voorgeschreven maatregelen worden in acht genomen! Ofschoon ons kantoor op werkdagen van 09.00 uur tot 17.15 uur geopend is, zullen wij – gelet op de adviezen van het RIVM en mits gelet op onze notariële zorgplicht naar onze mening verantwoord – besprekingen met u zoveel mogelijk via een beeldverbinding van Skype, FaceTime of Whatsapp of gewoon per telefoon voeren. Om de juiste afweging te maken verzoeken wij u daarom om met ons te bellen in plaats van spontaan langs te komen.

Dat betekent echter niet dat we uit de running zijn. Integendeel!

Lees meer over onze maatregelen