19 okt Nieuwe wettelijke verplichting bij notaris: scannen legitimatiebewijs
Metis Notarissen is verplicht om de identiteit vast te stellen van degene die de akte ondertekent. De notaris is een van de weinige instanties die het legitimatiebewijs ook mag kopiëren en scannen met alle gegevens die erop staan. Wij vragen daarom altijd om een legitimatiebewijs en controleren dat op diefstal, geldigheid en echtheid. Ook vermelden wij de gegevens van het legitimatiebewijs in de akte. Lees hier meer over: Mag de notaris een kopie van mijn identiteitsbewijs maken?
Vanaf 1 oktober 2021 zijn wij verplicht om een scanner te gebruiken om de echtheid van het legitimatiebewijs te verifiëren.
Wat betekent dit voor u bij…
een kennismakings-/adviesgesprek?
Wij vragen u om een geldig legitimatiebewijs mee te nemen naar uw adviesgesprek. Deze informatie hebben wij nodig om uw akte op te stellen en klaar te maken voor ondertekening.
Ondertekening van de akte?
Bij ondertekening van de akte neemt u het legitimatiebewijs mee dat in de (concept)akte is vermeld. Bij binnenkomst zal een medewerker van Metis Notarissen vragen naar uw legitimatiebewijs. De medewerker maakt een scan van het document en ontvangt een bevestiging van de echtheid. De notaris identificeert u aan de hand van het legitimatiebewijs en controleert nogmaals of het legitimatiebewijs overeenkomt met de gegevens in de akte.
Contact
Heeft u vragen of wenst u een vrijblijvend adviesgesprek? De specialisten van Metis Notarissen staan voor u klaar. Neem vandaag nog contact met ons op, wij helpen u graag.