Nieuwe wettelijke verplichting bij notaris: scannen legitimatiebewijs

Nieuwe wettelijke verplichting bij notaris: scannen legitimatiebewijs

Metis Notarissen is verplicht om de identiteit vast te stellen van degene die de akte ondertekent. De notaris is een van de weinige instanties die het legitimatiebewijs ook mag kopiëren en scannen met alle gegevens die erop staan. Wij vragen daarom altijd om een legitimatiebewijs en controleren dat op diefstal, geldigheid en echtheid. Ook vermelden wij de gegevens van het legitimatiebewijs in de akte. Lees hier meer over: Mag de notaris een kopie van mijn identiteitsbewijs maken?

Vanaf 1 oktober 2021 zijn wij verplicht om een scanner te gebruiken om de echtheid van het legitimatiebewijs te verifiëren.

Wat betekent dit voor u bij…

een kennismakings-/adviesgesprek?

Wij vragen u om een geldig legitimatiebewijs mee te nemen naar uw adviesgesprek. Deze informatie hebben wij nodig om uw akte op te stellen en klaar te maken voor ondertekening.

Ondertekening van de akte?

Bij ondertekening van de akte neemt u het legitimatiebewijs mee dat in de (concept)akte is vermeld. Bij binnenkomst zal een medewerker van MetisKopie_ID_notaris Notarissen vragen naar uw legitimatiebewijs. De medewerker maakt een scan van het document en ontvangt een bevestiging van de echtheid. De notaris identificeert u aan de hand van het legitimatiebewijs en controleert nogmaals of het legitimatiebewijs overeenkomt met de gegevens in de akte.

Contact

Heeft u vragen of wenst u een vrijblijvend adviesgesprek? De specialisten van Metis Notarissen staan voor u klaar. Neem vandaag nog contact met ons op, wij helpen u graag.



Uw notaris online, stel hier uw vraag!

Stel hier gratis uw juridische vraag en ontvang binnen 24 uur een antwoord.*

Contactformulier - chat

*U ontvangt gedurende de werkweek binnen 24 uur een antwoord van één van onze specialisten.

Ook Metis Notarissen wil graag de richtlijnen van RIVM volgen om verdere verspreiding van het Corona-virus te voorkomen.

Alle voorgeschreven maatregelen worden in acht genomen! Ofschoon ons kantoor op werkdagen van 09.00 uur tot 17.15 uur geopend is, zullen wij – gelet op de adviezen van het RIVM en mits gelet op onze notariële zorgplicht naar onze mening verantwoord – besprekingen met u zoveel mogelijk via een beeldverbinding van Skype, FaceTime of Whatsapp of gewoon per telefoon voeren. Om de juiste afweging te maken verzoeken wij u daarom om met ons te bellen in plaats van spontaan langs te komen.

Dat betekent echter niet dat we uit de running zijn. Integendeel!

Lees meer over onze maatregelen