25 aug Woning gekocht – wat doet de notaris?
Hoera, je hebt je droomhuis gevonden! Om ook daadwerkelijk eigenaar te worden van je toekomstige woning moeten er een aantal zaken juridisch goed geregeld worden. Maar welke zaken zijn dat precies en wat kan Metis Notarissen voor je betekenen? De notaris kan je bijstaan bij het opstellen van de koopovereenkomst en moet je bijstaan bij het opstellen en tekenen van de leveringsakte en de hypotheekakte.
De aankoop van de woning
· De koopovereenkomst. Als de koper en verkoper het eens zijn over de prijs van de woning wordt de koopovereenkomst opgesteld. In de koopovereenkomst staat van wie je de woning koopt, de prijs van de woning en per wanneer de woning wordt overgedragen. Maar ook in welke staat de woning verkeert en welke afspraken er gemaakt worden over eventuele ontbindende voorwaarden.
LET OP! De koopovereenkomst wordt ook wel de “voorlopige koopovereenkomst”, genoemd. Dit betekent echter niet dat deze niet bindend is. Wanneer je de koopovereenkomst getekend hebt, en de wettelijke bedenktermijn van drie dagen verstreken is, kun je niet meer boetevrij onder deze overeenkomst uit. Metis Notarissen adviseert je graag bij het opstellen van een koopovereenkomst, onze specialisten hebben de benodigde kennis in huis om dit juridische document samen met jou op te stellen.
De overdracht van de woning
Voordat de woning daadwerkelijk in eigendom overgaat, maak je eerst samen met de verkopende partij een laatste gang door de woning. Is deze opgeleverd zoals afgesproken? Aansluitend gaan jullie naar de notaris om de woning daadwerkelijk over te dragen. Indien de notaris gevolmachtigd is, dan is het niet nodig dat beide partijen aanwezig zijn. Een medewerker van de notaris tekent dan in naam van de verkopende partij de benodigde documenten.
· De leveringsakte of transportakte is het document waarmee de woning officieel van eigenaar wisselt. De akte wordt doorgenomen en gedeeltelijk voorgelezen door de notaris waarna alle partijen deze tekenen. Vanaf dat moment ben jij officieel eigenaar van de nieuwe woning.
· De hypotheekakte; als je voornemens bent de woning te financieren door middel van een geldlening, dan teken je de hypotheekakte bij de notaris. Daarmee ga je een financiële verplichting aan met je hypotheekverstrekker. Zo gauw je deze akte hebt ondertekend en alles is verwerkt bij het kadaster kan de notaris de koopsom van de woning verstrekken aan de verkoper. Dit duurt meestal twee werkdagen.
Zowel de akte van levering als de hypotheekakte wordt door de notaris ingeschreven in de openbare registers van het Kadaster. In het kadaster vindt je een overzicht van alle onroerende zaken. De woning wordt technisch pas jouw eigendom als ook het kadaster is bijgeschreven.
Metis Notarissen heeft specialisten in huis die alle ins en outs kennen van dit vakgebied. Wij zorgen ervoor dat iedere transactie naar behoren verloopt en dat je zekerheid hebt omtrent je aankoop. Neem vandaag nog contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak.